Vragen? Bel: 020 - 697 20 66

contact@indexus.nl
 

Advies, in een dynamisch speelveld

Ga terug naar Beleggingsadvies

 

Een belangrijke pijler van Indexus is de Adviesdienstverlening. Indexus ziet de Adviesdienstverlening als een wisselwerking tussen de cliënt en adviseur. ‘De cliënt is in principe bovengemiddeld betrokken’, aldus Henri van den Hurk, managing partner van Indexus en verantwoordelijk voor de Beleggingsadviesafdeling. Samen met een team van adviseurs, verspreid over de vier kantoren van Indexus, bedienen zij een heel diverse groep cliënten, maar met in ieder geval 1 overeenkomst: zij zien de toegevoegde waarde in de proactieve opvolging van de doorgewinterde beleggingsexperts.

 Welke beleggers kiezen voor de Adviesdienstverlening van Indexus?

Henri van den Hurk‘Wat de cliënten eigenlijk allemaal gemeen hebben is dat ze bovengemiddeld betrokken zijn. In tegenstelling tot de cliënten in vermogensbeheer willen de adviescliënten het stuur in eigen hand houden. Ze laten het niet zondermeer over aan Indexus, maar willen gekend worden in de beslissing tot aan de hele actieve cliënt die vrijwel dagelijks ook zelf met beleggingsideeën komt. Ze zoeken continuïteit en expertise, willen waar nodig tegengas krijgen of gewezen worden op kansen en bedreigingen in de markt.’

Jullie zijn experts in indexbeleggingen; betekent dat dat jullie specifiek indexbeleggingen adviseren? Of bieden jullie meer?

Henri van den Hurk:’Indexus bestaat sinds 1997, en in die tijd werden er in Europa nog geen indexbeleggingen verhandeld. Van huis uit zijn wij dus ook allround vermogensbeheerder of beleggingsadviseur. Binnen de adviestak van Indexus beginnen de indexportefeuilles meer en meer een rol te spelen, maar met name de actieve belegger zoekt zijn kansen vaak nog steeds in individuele aandelen, al dan niet gecombineerd met opties en obligaties. Tegenwoordig zie je ook bij een groot deel van onze adviescliënten een degelijk fundament in de vorm van indexbeleggingen met een wereldwijde spreiding.’

Druist dat niet in tegen het principe van indexbeleggen? Dat kenmerkt zich toch door passiviteit en de lage kosten?

Henri van den Hurk’Het voordeel van indexbeleggen is dat het volkomen transparant is en dat je in een enkele transactie een brede spreiding creëert. Maar ETF’s, de beursgenoteerde indexbeleggingen, zijn niet voor niets beursgenoteerd zeg ik altijd maar. De laatste tien jaar is er een behoorlijke verschuiving op gang gekomen van stockpicking naar indexpicking. De mogelijkheden van indexbeleggingen zijn tegenwoordig ontelbaar en een stuk kennis en ervaring op dat gebied is evengoed belangrijk als de kennis die onontbeerlijk is op het gebied van aandelen, obligaties en beleggingsfondsen. Denk hierbij ook aan discipline, kennis van de indexen, de beurs van verhandeling, de alternatieven. Ook een portefeuille in indexen heeft onderhoud nodig!’

Hoe vaak nemen jullie contact op met de adviescliënt? Wat kan een adviescliënt van jullie verwachten qua opvolging?

Henri van den Hurk‘Elke cliënt kennen we en maken we individuele afspraken mee. De ene cliënt wil bovenop de bal spelen, terwijl er beleggers zijn, bijvoorbeeld veel stichtingen, die periodiek bijgepraat willen worden, met in de tussentijd alleen een waarschuwingsmodus voor impactvolle events. En natuurlijk, wanneer de markten tekeer gaan kan je helaas niet alle cliënten tegelijkertijd aan de lijn krijgen, dat beseffen de cliënten zelf ook. Dat is ook niet het verwachtingspatroon, onze cliënten verwachten geen glazen bol. Wat de adviesbelegger wel van ons verwacht is een niet-gestandaardiseerde oplossing zoals je die op de hoek van de straat ook kunt krijgen.’

Er zijn partijen die de adviesafdeling juist sluiten of de ondergrens enorm hebben opgeschroefd. Is Advies, met het oog op de nieuwe wet- en regelgeving, nog wel een realistische dienstverlening?

Henri van den Hurk‘Ja, er gebeurt veel op dit vlak, en daar zijn wij vanuit commercieel oogpunt zeker niet ongelukkig mee. Vanaf volgend jaar gaat inderdaad ‘Mifid II’ van start, de nieuwe Europese regelgeving, en dat brengt absoluut extra handelingen met zich mee. Dat kan je zien als ballast en een afbreuk van je verdienmodel en daarom de dienstverlening stoppen, maar wij bekijken het vanuit de opzet. Deze regelgeving is juist geboren vanuit de wens om de beleggingen nog beter aan te laten sluiten op de doelstellingen van de cliënt en het beschermen van de cliënt tegen voor hem onbekende beleggingsproducten. Eigenlijk sluit dat dus naadloos aan op onze dienstverlening, op onze toegevoegde waarde. En ja, het brengt veel meer administratie met zich mee, maar dus ook veel meer bewustwording, zowel voor cliënten als voor de adviseur. Een advies onder de kopieermachine leggen en naar 500 cliënten tegelijkertijd sturen kan dan niet, maar dat is ook nooit de aanpak van Indexus geweest en zal het met of zonder nieuwe regelgeving ook nooit worden.’

Laatst stond er op een  website van één van de grootbanken dat zij de Adviesdienstverlening stoppen. Dat is echt een kans voor Indexus?

Henri van den Hurk‘Nogmaals, wij zijn zeker niet ongelukkig met de ontwikkelingen, maar of de grootbanken allemaal stoppen? Volgens mij is het betreffende bericht al van de site gehaald, ik denk een foutje in de communicatie, maar ongetwijfeld zullen ze uiteindelijk de adviesdienstverlening stoppen voor portefeuilles onder de 1 miljoen euro; puur kosten batenverhaal. We zullen het wel zien. Ik vind het ook wel logisch, want de meeste adviesportefeuilles die wij onder ogen krijgen van de grootbanken zijn eigenlijk identiek aan de beheerportefeuilles van diezelfde banken. Dan zou ik ook proberen om die cliënten naar beheer te krijgen, maar dat is voor die beleggers eigenlijk ook direct hét moment om in gesprek te treden met Indexus en de verschillen te proeven!’

Benieuwd naar wat Indexus voor u kan betekenen? Neem contact op met de adviseurs van Indexus

 

TCO